قسمت دوم-بررسی اجمالی سند زیارت عاشورا
در مورد سند زیارت عاشورا خوشبختانه بزرگان علما به این موضوع پرداخته و به طور تفصیل مورد دقت و بررسی قرار دادهاند از باب نمونه در کتاب شریف «شفاء الصدور فی شرح زیارت العاشور» در آغاز کتاب در سند زیارت عاشورا بحث فرموده و صحت آن را مورد تایید قرار داده است و نیز یکی از علمای بزرگ تبریز عالم و محقق بزرگوار آقای حاج شیخ نصرالله شبستری در شرح زیارت عاشورا به نام «لولوء النضید فی شرح زیارت العاشور» حدود ۷۵ صفحه به این مسئله اختصاص داده که جای هیچ شک و تردید را باقی نمی گذارد.
از باب تیمن به سندی که شیخ طوسی در کتاب شریف «مصباح المتهجدین» اشاره فرموده بسنده میکنیم وی چنین می گوید
«روی محمد بن اسماعیل بن بزیع از صالح بن عقبة بن عقبة عن أبیه عن ابی جعفر علیه السلام»
و طریق شیخ طوسی به محمد بن اسماعیل بن بزیع از طریق ابن ابی جّید یعنی علی بن احمد بن محمد بن أبی جیّد است و او ثقه و از مشایخ نجاشی است پس زیارت عاشورای منقول در مصباح المتهجد از نظر سند تمام و خدشه ای در آن نیست