پایگاه اطلاع رسانی مرجع الاحکام فقیه اهل بیت سید محمد حسینی زنجانی
پایگاه اطلاع رسانی مرجع الاحکام فقیه اهل بیت سید محمد حسینی زنجانی

اینستاگرام تلگرام
استفتائات

سلام علیکم اعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بمولاتنا فاطمه الزهرا سلام الله علیها با عرض خسته نباشید و تحیّت سوالی از محضر مرجع عالیقدر داشتم جسارتا در صورتی‌که کسی توحید، نبوت، عدل، امامت و معاد را قبول کند اما وجوب حجاب را منکر شود؛ آیا با انکار این حکم از احکام شرعی، مرتد شده ویا از دین خارج خواهد شد؟ و آیا با انکار وجوب حجاب ، آثار کفر هم‌چون نجاست یا حرمت نکاح با زوجه مسلمه ویا آثار ارتداد هم‌چون عدم تورّث بر چنین شخصی بار خواهد شد؟ یا خیر ممنون می‌شم تا اگر امکانش هست حتّی المقدور شخص حضرت آیت‌الله پاسخگوی این سوال حقیر باشند ملتمس دعای پدرانه تان هستیم

اسمه تعالی
حجاب ضروری دین است و منکر آن ، درصدد معارضه و عناد با دین باشد مرتد است
اما آنچه که امروزه از سوی برخی معتقدین به اصول اعتقادی مطرح می شود و منکر حجاب هستند ، بر گرفته از عدم علم و توجه به مبانی دین در موضوع حجاب است و حکم جاهل قاصر را دارند و بیشتر در قالب شبهه است ، بر این اساس به استناد قاعده « الحدود تدرء بالشبهات» حکم ارتداد از آنان برداشته شد و موجب خروج از دین نمی شود.
والله العالم

1-اگر کسی ببیند مردی با همسرش زنا می کند و علم پیدا کند که زن نیز راضی بوده آیا جایز است هر دو را بکشد ؟ در صورت جایز بودن ، روایت داود بن فرقدر کتاب الحدود ، ابواب المقدمات ، باب ۲ ، حدیث ۱ ) ، از امام صادق ( علیه السلام ) که فرمود پیامبر ( ص ) به سعد گفت : حتی اگر علم به وقوع زنا داشته باشی ، داشتن چهار شاهد ضروری است ، چه می شود ؟ این دو مطلب چگونه قابل جمع است ؟

مرحوم صاحب جواهر ( رضوان الله تعالی علیه ) بین روایات جواز قتل زانی بر اهل ، مثل معتبره برقی از حضرت علی بن موسی الرضا ( عليهما السلام ) ( وسائل ، باب ۴۶ من ابواب جهاد العدو : ۱۳ ) و روایت صحيحه داود بن فرقد ، که اشاره کرده اید ، این گونه جمع می کند که روایت جواز قتل ناظر به حکم واقعی بينه و بين الله است که در صورت مشاهده می تواند بکشد یعنی شرعا مأذون است ، اگر چه در مقام ظاهر نتواند اثبات کند و خودش هم قصاصا کشته شود . به عبارت دیگر ، اگر منجر به کشته شدن خودش هم بشود می تواند دست به کشتن زانی بزند و از طرف شرع به این نحو عمل کردن مأذون است . روایت فرقد ناظر به ظاهر است یعنی وظیفه حاکم در صورت عدم بینه کافیه اجرای حکم قصاص است چون پیامبر ( ص ) فرمود : « انما اقضی بینکم بالايمان و البينات » ، بنای قضاء بر اساس ظاهر است یعنی اگر بینه نداشته باشد در ظاهر محکوم به قصاص است . حال بسته به اختیار مكلف ناظر و شاهد قضیه است ، اگر آماده است ولو خودش هم کشته شود منع شرعی ندارد و مأذون است و اگر آماده نیست نباید به کشتن اقدام کند زیرا کشتن زانی واجب نیست بلکه جایز است . والله العالم

راه های ارتباطیراه های ارتباطی

آدرس:

مشهد - خیابان دانشگاه 9 (15 قدیم)- کوچه قائم مقامی - پلاک 8


تلفن:  ۰۵۱۳۷۲۹۷۵۰۱
فکس:  ۰۵۱۳۷۲۷۴۵۸۳

پست الکترونیک:
info@smalzanjani.ir

اینستاگرام تلگرام ایتا
کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به آیت ا... زنجانی می باشد. تابستان 1400