پایگاه اطلاع رسانی مرجع الاحکام فقیه اهل بیت سید محمد حسینی زنجانی
پایگاه اطلاع رسانی مرجع الاحکام فقیه اهل بیت سید محمد حسینی زنجانی

اینستاگرام تلگرام

آیت‌الله حسینی‌ زنجانی‌

گرایش به حق در عقل نهفته است

گرایش به حق در عقل نهفته است

به گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان، شب گذشته، ۳ خردادماه در سخنرانی اینستاگرامی اظهار کرد: ریشه انسان عقل و ماهیت عقل نور است و بشر در سایه نور اشیاء و حقایق را درک می‌کند. اگر انسان عقل نداشت تکلیفی هم بر عهده او قرار نمی‌گرفت یعنی پشتوانه و تکیه‌گاه انسان عقل است.

وی با اشاره به اینکه فعلی که از انسان صادر می‌شود دو نوع است، بیان کرد: یک فعل غریزی و بر اساس طبیعت انسان بوده و دیگری با معرفت است که فعل با معرفت از طریق عقل حاصل می‌شود. فهم، حافظه، هوشیاری و هوشمندی نشئت گرفته از عقل است. عقل به معنای نیروی دَرّاک است.

مرجع تقلید شیعیان یادآور شد: در روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) نقل شده که عقل نوری است که انسان بین حق و باطل تمییز می‌دهد. عقل هم دو قسم دارد؛ یکی بر اساس شنیده‌ها حاصل می‌شود و مربوط به آموخته‌های بشری است و عقل دیگر ذاتا دَرّاک است یعنی در فطرت عقل این نیرو وجود دارد که مطالب را تجزیه و تحلیل می‌کند. منشأ عقل نور است که به طور طبیعی روشن بوده و اطراف خود را نیز روشن می‌کند و انسان در پرتو آن راه را می‌یابد.

وی در مورد ماهیت عقل تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «از تو درباره نور سؤال می‌کنند بگو از طرف خداست». یک بعد از عقل مربوط به عالم غیب است و ما نمی‌توانیم ماهیت آن را درک کنیم بلکه از ثمرات آن مثل فهم، حافظه و موارد این چنینی بهره می‌بریم. طبق روایات عقل خودش ظاهر و پرتوافکن است و در سایه آن می‌توانیم مطالب را بفهمیم.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی ابراز کرد: طبق روایات عقل اولین مخلوق خداوند است و هویت حقیقی انسان را شکل می‌دهد. مواردی مثل تقوا و ایمان از ثمرات عقل است که و به وسیله آن خداوند بر انسان منت نهاده و برای او تکلیف قرار داده و بر اساس عملکرد انسان به او ثواب می‌دهد یا مجازاتش می‌کند. انسان به وسیله عقل حقایق را درک می‌کند و شرح صدر می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه فرق انسان با دیگر موجودات در تحلیل عالم است، ادامه داد: از این موضوع به حکمت نظری و حکمت عملی یاد می‌شود. حکمت نظری پشتوانه حکمت عملی است و شما را وادار می‌کند که فلان کار را انجام دهید. خاصیت عقل روشنگری است و از آن به بینش‌ها و گرایش‌ها تعبیر می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان در پایان اظهار کرد: فهم ما از اینجا نشئت می‌گیرد که گرایش به حق در خود عقل وجود دارد. در واقع خداوند یک ماهیت و حقیقتی را در عقل قرار داده که ما به وسیله آن حق و باطل را تشخیص می‌دهیم. عقل وقتی خالص می‌شود که جهلی با آن مخلوط نشود. حق چیزی است که پشتوانه دارد و پوچ نیست.

1400/03/04
6:55

 


دیدگاه شما

فراخوانی مجدد

راه های ارتباطیراه های ارتباطی

آدرس:

مشهد - خیابان دانشگاه 9 (15 قدیم)- کوچه قائم مقامی - پلاک 8


تلفن:  ۰۵۱۳۷۲۹۷۵۰۱
فکس:  ۰۵۱۳۷۲۷۴۵۸۳

پست الکترونیک:
info@smalzanjani.ir

اینستاگرام تلگرام ایتا
کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به آیت ا... زنجانی می باشد. تابستان 1400