پایگاه اطلاع رسانی مرجع الاحکام فقیه اهل بیت سید محمد حسینی زنجانی
پایگاه اطلاع رسانی مرجع الاحکام فقیه اهل بیت سید محمد حسینی زنجانی

اینستاگرام تلگرام
رساله

نفاس

از وقتی که اولین جزء بچه از شکم مادر بیرون می آید هر خونی که زن می بیند ، اگر چه یک آن لحظه باشد ، تا ده روز خون نفاس است ، پس خونی که پیش از آمدن اولین جزء بچه دیده میشود نفاس نیست و لازم نیست خلقت بچه تمام باشد بلکه ناقص الخلقه و مضغه ( گوشت ) هم باشد کافی است و نیز خونی که پس از سقط کردن از زن خارج می شود نفاس است .
مسئله 292- آنچه بر حائض حرام است ، بر زنی که خون نفاس دیده نیز حرام است ، و نیز آنچه بر حائض واجب و مستحب و مکروه است ، بر نفساء هم واجب و مستحب و مکروه است ، پس طلاق دادن در حال نفاس و نزدیکی کردن حرام می باشد ، و در صورت نزدیکی کردن بنابر احتياط مستحب کفاره بدهد .
مسئله 293- اگر زن شک دارد که از خون نفاس پاک شده یا نه و احتمال می دهد که در باطن خون هست ، در این صورت مقداری پنبه داخل فرج کرده و کمی صبر می کند اگر پاک بود برای عبادت خود غسل می کند .
مسئله 294- اگر صاحب نفاس پس از پاک شدن دوباره خون ببیند اگر مجموعه روزهایی که خون دیده و با روزهائی که در وسط پاک بوده روی هم ده روز و یا کمتر باشد تمام آن نفاس است ، و اگر در روزهای پاک روزه گرفته باشد باید قضا کند .
مسئله 295- اگر خون نفاس از ده روز بگذرد ، چنانچه در حیض عادت دارد ، به مقدار عادت او نفاس و بقيه استحاضه است و اگر عادت ندارد تا ده روز نفاس و بقیه استحاضه می باشد . بنابر احتياط مستحب زنی که صاحب عادت است از روز بعد از عادت و کسی که عادت ندارد بعد از دهم تا روز هجدهم زایمان اعمال استحاضه را به جا آورده و آنچه بر صاحب نفاس حرام است ترک کند .
مسئله 296- زنی که عادت حیض او کمتر از ده روز است ، اگر بیشتر از عادتش خون نفاس ببیند ، باید به مقدار روزهای عادت خود نفاس قرار دهد و بعد از آن تا روز دهم مختار است استظهار کند یعنی عبادت را ترک کند یا اعمال مستحاضه را انجام دهد ، پس اگر از ده روز بگذرد روزهای عادتش حیض است و بقیه استحاضه است ، و اگر عبادت را ترک کرده باید قضا کند .


راه های ارتباطیراه های ارتباطی

آدرس:

مشهد - خیابان دانشگاه 9 (15 قدیم)- کوچه قائم مقامی - پلاک 8


تلفن:  ۰۵۱۳۷۲۹۷۵۰۱
فکس:  ۰۵۱۳۷۲۷۴۵۸۳

پست الکترونیک:
info@smalzanjani.ir

اینستاگرام تلگرام ایتا
کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به آیت ا... زنجانی می باشد. تابستان 1400