شرایط لباس نمازگزار
مسئله 449- لباس نمازگزار شش شرط دارد : اول آنکه پاک باشد . دوم آنکه مباح باشد . سوم- | آنکه از اجزاء مردار نباشد . چهارم- آنکه از حیوان حرام گوشت نباشد . پنجم و ششم- آنکه اگر نمازگزار مرد است ، لباس او ابریشم خالص و طلا بافت نباشد ، و تفصیل اینها در مسائل آینده گفته می شود.
شرط اول
مسئله 450 - لباس نمازگزار باید پاک باشد و اگر کسی عمدا با بدن یا لباس نجس نماز بخواند نمازش باطل است .
مسئله 451- کسی که نمیداند با بدن و لباس نجس نماز باطل است ، اگر با بدن یا لباس نجس نماز بخواند نمازش باطل است .
مسئله 452- اگر به واسطه ندانستن مسئله چیز نجسی را نداند که نجس است و با آن نماز بخواند نمازش باطل است .
مسئله 453- اگر نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده نماز او صحيح است ، ولی احتیاط مستحب آن است که اگر وقت باقی است دوباره آن نماز را بخواند .
مسئله 454- اگر فراموش کند که بدن یا لباسش نجس است و در بین نماز یا بعد از آن یادش بیاید باید نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا کند .
مسئله 455 - هرگاه شخصی در وسعت وقت مشغول نماز است و در بین نماز بدن یا لباس او نجس شود و پیش از اینکه چیزی از نماز را با نجاست بخواند متوجه شود که بدن یا لباسش نجس شده است یا بفهمد بدن و لباسش نجس است و شک کند که همان موقع نجس شده یا از قبل نجس بوده ا است چنانچه آب کشیدن بدن و لباس و یا عوض کردن لباس صورت نماز را به هم نمی زند باید آب بکشد یا لباس را عوض کند ولی اگر با آب کشیدن بدن و لباس یا عوض کردن لباس نماز به هم می خورد وظیفه اش این است که نماز را بشکند و با لباس پاک نماز بخواند .
مسئله 456- اگر به غیر از لباس نجس به لباس دیگری دسترسی ندارد و وقت هم تنگ است و شستن آن ممکن نیست چنانچه نگاه کند و ببیند که بچه ممیزی آنجا نیست باید برهنه نماز بخواند و اگر نگاه کننده ممیزی باشد در لباس نجس نماز بخواند و نمازش صحیح است و نیز در حال ناچاری و ترس از سرما اگر به لباس پاک دسترسی نداشته باشد در همان لباس نماز بخواند و اعاده هم لازم نیست .
مسئله 457- اگر خونی در بدن یا لباس خود بیند و یقین کند که از خونهای نجس نیست مثلا یقین کند که خون پشه است ، چنانچه بعد از نماز بفهمد از خونهایی بوده که نباید با آن نماز خواند ، است .
مسئله 458- اگر یقین کند خونی که در بدن یا لباس اوست خون نجسی است که نماز با آن صحیح است ، مثلا یقین کند که خون زخم و دمل است ، چنانچه بعد از نماز بفهمد خونی بوده که نماز با آن باطل است ، احتیاط مستحب آن است که نماز را دوباره بخواند ، و اگر وقت گذشته قضا کند .
مسئله 459- کسی که یک لباس دارد ، اگر بدن و لباسش نجس شود و به اندازه آب کشیدن یکی از آنها آب داشته باشد ، بدن را آب بکشد و نماز را به ترتیبی که در مسئله ۴۵۶ ذکر شد به جا آورد .
مسئله 460- کسی که در لباس دارد و می داند که یکی از آنها نجس است اما نمیداند که کدامیک از آنهاست چنانچه وقت وسعت دارد باید با هر دو لباس نماز بخوا مثلا اگر می خواهد نماز ظهر و عصر بخواند باید با هر کدام یک نماز ظهر و یک نماز عصر بخواند ولی اگر وقت تنگ است باید نماز را برهنه ، با مراعات آنچه از پوشاندن عورت نسبت به نامحرم واجب است ، به جا آورد و اگر مراعات ممکن نیست نماز را در یکی از آن دو لباس به جا آورد ، و احتیاط مستحب این است که چنانچه برهنه نماز بخواند آن نماز را بعدا با لباس پاک قضا کند .
شرط دوم
مسئله 461- لباس نمازگزار باید مباح باشد و کسی که میداند پوشیدن لباس غصبی حرام است نیز که نمی داند نماز خواندن در لباس غصبی نماز را باطل می کند اگر عمدا در لباس غصبی یا لباسی که نخ یا دگمه یا چیز دیگر آن غصبی است نماز بخواند باطل است .
مسئله 462- اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و با آن نماز بخواند نمازش صحیح است ولی اگر کسی خودش لباس را غصب کند و فراموش کند که غصب کرده است و با آن نماز بخواند نمازش باطل است مگر آنکه توبه کرده باشد و بعد فراموش کند .
مسئله 463- اگر با عین پولی که خمس یا زکات آن را نداده لباس بخرد ، نماز خواندن در آن لباس صحیح است ولی نسبت به خمس مدیون است و باید پرداخت کند .
شرط سوم
مسئله 464- لباس نمازگزار نباید از اجزاء حيوان مرده ای که خون جهنده دارد ، یعنی حیوانی که اگر رگش را ببرند خون از آن جستن می کند ، نباشد بلکه اگر از حیوان مرده ای که مانند ماهی و مار خون جهنده ندارد لباس تهیه کند احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند .
شرط چهارم
مسئله 465- لباس نمازگزار نباید از حیوان حرام گوشت باشد و اگر مویی از آن در لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است .
مسئله 466- اگر شک داشته باشد که لباسی از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت ، چه در کشور اسلامی تهیه شده باشد چه در کشور غیر اسلامی ، جایز است در آن نماز بخواند ، اگر چه احتیاط مستحب آن است که با آن نماز نخواند ، ولی اگر مثلا دو لباس داشته باشد که یقین دارد یکی از آنها از حیوان حرام گوشت است در هیچکدام نمی تواند نماز بخواند .
مسئله 467- پوشیدن خز خالص در نماز اشکال ندارد ، ولی احتیاط مستحب آن است که با پوست سنجاب نماز نخواند .
شرط پنجم
مسئله 468- پوشیدن لباس طلا بافت برای مرد حرام است و نماز با آن باطل است ولی برای زن در نماز اشکال ندارد .
مسئله 469- زینت کردن به طلا مثل آویختن زنجیر طلا به سینه و انگشتری طلا به دست کردن و بستن ساعت طلا به دست برای مرد ، حرام و نماز خواندن با آنها باطل است و احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا هم خودداری کند ؛ ولی برای زن زینت کردن به طلا در نماز و غیر نماز اشکال ندارد .
مسئله 470- اگر مردی نداند یا فراموش کند که انگشتری یا لباسش از طلا است ، یا شک داشته باشد و با آن نماز بخواند نمازش صحیح است ، اگر چه احتیاط مستحب آن است که نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا کند .
مسئله 471- آنچه امروزه طلای سفید خوانده می شود از نظر حکم موکول به عرف است ، اگر چنانچه عرف فقط طلای سرخ را طلا می داند آنچه طلای سفید خوانده می شود مشمول حکم حرمت نمی شود و اگر چنانچه عرف آن را طلا می داند ، در این صورت طلای سفید در حکم طلای سرخ است .
شرط ششم
مسئله 472- لباس مرد نماز گزار نباید ابریشم خالص باشد ، و در غیر نماز هم پوشیدن آن برای مرد حرام است ، و همچنین است بنابر احتیاط واجب هر آن چیزی که به تنهائی ستر عورت نمی کند مثل عرقچین و بند شلوار و مانند آنها اگر ابریشم خالص باشد آنها را نپوشد و در آنها نماز نخواند .
مسئله 473- پوشیدن لباس ابریشمی برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد .
مسئله 474- پوشیدن لباس شهرت ، یعنی لباسی که در جامعه ای عرف نیست و به طور معمول پوشیده نمی شود و پوشیدن آن موجب انگشت نما شدن شخص در جامعه می شود ، در صورتی که موجب هتک حرمت و توهین شود حرام است ولی نماز خواندن در آن اشکال ندارد .