شرایط عقد
مسئله 1342- عقد ازدواج چند شرط دارد : اول - آنکه به عربی صحیح خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند ، به هر زبانی که بخوانند صحیح است و لازم نیست که وکیل بگیرند ، اما باید لفظی بگویند که معنی زوجت وقبلت را بفهماند ؛ دوم- مرد و زن یا وکیل آنها که صیغه را می خوانند قصد انشاء داشته باشند و قصد انشاء در مسئله ۱۱۶۳ توضیح داده شد و به بیان دیگر صیغه عقد را به قصد ایجاد علقه زوجیت اجرا کنند ؛ سوم- کسی که صیغه را می خواند بالغ و عاقل باشد ؛ چهارم - اگر وکیل زن و شوهر یا ولی آنها صيغه را می خوانند در عقد ، زن و شوهر را معین کنند ، مثلا اسم آنها را ببرند یا به آنها اشاره کنند ، پس کسی که چند دختر دارد اگر به مردی بگوید : « زوجتک احدی بناتی » ( یعنی به همسری تو در آوردم یکی از دخترانم را ) و او بگوید : « قبلت » یعنی قبول کردم ، چون در موقع عقد دختر را معین نکرده اند عقد باطل است ؛ پنجم - زن و مرد به ازدواج راضی باشند ولی اگر زن ظاهرا به کراهت اذن دهد و معلوم باشد قلبا راضی است عقد صحیح است .
مسئله 1343- اگر در عقد یک لفظی غلط خوانده شود که عرفا معنای آن را عوض کند عقد باطل است ، و اگر با لفظی بخواند که عرفا بگویند صیغه ازدواج را جاری کرده است اگر چه یک لفظ هم غلط باشد کفایت می کند .
مسئله 1344- کسی که دستور زبان عربی را نمی داند ، اگر قرائتش صحیح باشد و معنای هر کلمه ای از عقد را جداگانه بداند و از هر لفظی معنای آن را قصد کند می تواند عقد را بخواند .
مسئله 1345- اگر زنی را برای مردی بدون اجازه آنان عقد کنند و بعدا زن و مرد بگویند به آن عقد راضی هستیم عقد صحیح است .
مسئله 1346- اگر زن و مرد یا یکی از آن دو را به ازدواج مجبور کنند و بعد از خواندن عقد راضی شوند و بگویند به آن عقد راضی هستیم ، احتیاط مستحب آن است که دوباره عقد را بخوانند .
مسئله 1347- پدر و جد پدری می توانند فرزند بالغ یا دیوانه خود را که به حال دیوانگی بالغ شده است ازدواج دهند اما باید مراعات کنند که ازدواج آنها مفسده ای نداشته باشد .
مسئله 1348- دختری که به حد بلوغ رسیده و با کره است اگر بخواهد شوهر کند و اگر در حدی از رشد باشد که بتواند معاملات بزرگ را مستقلا انجام دهد ، در این صورت نیاز به اذن پدر و جد ندارد ، در غیر این صورت ، یعنی چنانچه باکره غیر رشیده باشد ، باید از پدر یا جد اذن بگیرد .
مسئله 1349- اگر پدر و جد پدری غایب باشند و اجازه گرفتن از آنان ممکن نباشد ، یا دختر باکره نباشد نیاز به اجازه پدر و جد ندارد .