پایگاه اطلاع رسانی مرجع الاحکام فقیه اهل بیت سید محمد حسینی زنجانی
پایگاه اطلاع رسانی مرجع الاحکام فقیه اهل بیت سید محمد حسینی زنجانی

اینستاگرام تلگرام
رساله

زن هایی که ازدواج با آن ها حرام است

مسئله 1356- ازدواج با زن هایی که به انسان محرم هستند ، یعنی می توان به بدن آنها به جز عورت بدون لذت نگاه کرد ، حرام است .
مسئله 1357- اگر کسی زنی را برای خود عقد کند ، چه دائمی و چه موقت ، اگر چه با او نزدیکی نکند مادر و مادر آن زن و مادر پدر او هر چه از طرفین بالا روند به آن مرد محرم میشوند خواه مادر نسبی باشد و یا شیری .
مسئله 1358- اگر زنی را عقد کند و با او نزدیکی کند ، اگر چه از پشت باشد ، دختر و نوه دختری و پسری آن زن هر چه پایین روند ، چه وقت عقد باشند یا بعدا به دنیا بیایند ، به آن مرد محرم می شوند .
مسئله 1359- اگر با زنی که برای خود عقد کرده ، حتی اگر نزدیکی هم نکرده باشد ، تا وقتی که آن زن در عقد اوست نمی تواند با دختر او ازدواج کند اما پس از طلاق مانعی ندارد .
مسئله 1360- عمه و خاله پدر و عمه و خاله پدر پدر و عمه و خاله مادر و عمه خاله مادر مادر هر چه بالا روند به انسان محرمند .
مسئله 1361- پدر و جد شوهر هر چه بالا روند و پسر و نوه پسری و دختری او هر چه پایین آیند چه در موقع عقد باشند یا بعدا به دنیا بیایند به زن او محرم هستند .
مسئله 1362- اگر زنی را برای خود عقد کند ، دائمی باشد یا موقت ، تا وقتی که آن زن در عقد او است نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج کند .
مسئله 1363- اگر زن خود را ، به ترتیبی که در کتاب طلاق گفته می شود ، طلاق رجعی دهد در بین عده نمی تواند خواهر او را عقد کند ، و در عده طلاق بائن هم ، که بعدا بیان می شود ، احتیاط مستحب آن است که از ازدواج با خواهر او خودداری کند . ولی در عدة متعه ، که عده این است ، احتیاط واجب آن است که با خواهر او ازدواج نکند .
مسئله 1364- انسان نمی تواند بدون اجازه زن خود با خواهر زاده و برادر زاده او ازدواج کند ، و اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد کند و سپس زن بگوید به عقد راضی هستم اشکال ندارد .
مسئله 1365- اگر با زنی غیر از خاله و عمه خود زنا کند احتیاط واجب آن است که با دختر او ازدواج نکند ولی اگر زنی را عقد کند و با او نزدیکی کند بعد با مادر او زنا کند آن زن بر او حرام نمی شود ، و همچنین است پیش از آنکه با او نزدیکی کند با مادر او زنا کند ، ولی در این صورت احتیاط مستحب آن است که از آن زن طلاق جدا شود .
مسئله 1366- بنابر مشهور زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر در آید ، مرد مسلمان هم نمی تواند با زن های کافره ازدواج کند ، ولی متعه کردن زنهای اهل کتاب مانند یهود و نصاری مانعی ندارد .
مسئله 1367- اگر با زنی که در عدة طلاق رجعی است زنا کند زن بر او حرام ابدی می شود ، و اگر با زنی که در عده متعه یا طلاق بائن یا عدة وفات است زنا کند بعدا می تواند او را عقد کند اگر چه احتیاط مستحب آن است که با او ازدواج نکند و معنای طلاق رجعی و طلاق بائن و عده متعه و عدهی وفات بعدا گفته خواهد شد .
مسئله 1368- با زن زانیه ( بدکاره ) که شوهر ندارد و در عده هم نیست می توان متعه کرد ، خواه خودش قبلا با او زنا کرده باشد یا دیگری و احتیاط مستحب آن است که د صبر کند تا آن زن حیض ببیند و بلکه توبه هم بکند .
مسئله 1369- اگر زنی را که در عده دیگری است برای خود عقد کند چنانچه مرد و زن و یا یکی از آن دو بدانند که عده زن تمام نشده و بدانند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او به مجرد خواندن عقد حرام ابدی می شود اگر چه مرد بعد از عقد با او نزدیکی نکرده باشد ، خواه آن زن در عدة رجعی باشد یا بائن ، در عدهی وفات باشد یا غیر آن .
مسئله 1370- اگر زنی را برای خود عقد کند و بعد معلوم شود که در عده بوده چنانچه هیچ کدام نمی دانسته اند که زن در عده است و یا نمی دانستند که عقد کردن زن در عده حرام است در صورتی که مرد با او نزدیکی کرده باشد آن زن برای او حرام ابدی میشود و اگر نزدیکی نکرده باشد عقد باطل است ولی حرام نمی شود و می تواند بعد از عده آن را به عقد خود در آورد .
مسئله 1371- اگر انسان بداند زنی شوهر دارد ، چه دائمی و چه موقت و چه با وی نزدیکی کرده باشد و یا نکرده باشد ، و با او ازدواج کند آن زن بر او حرام ابدی می شود و باید از او جدا شود و بعدا هم او را برای خود عقد نکند چون عقدش باطل است .
مسئله 1372- زن شوهردار اگر زنا بکند بر شوهر خود حرام نمی شود و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد بهتر است که شوهر ، او را طلاق دهد ولی باید مهرش را بدهد .
مسئله 1373- زنی را که طلاق داده اند و زنی که صیغه بوده و شوهرش مدت او را بخشیده یا مدتش تمام شده چنانچه بعد از مدتی شوهر کند و بعد شک کند که موقع عقد با شوهر دوم عدة شوهر اول تمام شده بوده یا نه ، اگر احتمال دهد که در موقع شوهر کردن ملتفت حال خود بوده و به بی مانع بودن خود متوجه بوده است پس به شک خود اعتناء نکند .
مسئله 1374- مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده است بر لواط کننده در صورتی که بالغ باشد و دخول انجام شود حرام است ، ولی مادر و دختر و خواهر لواط کننده بر لواط دهنده حرام نمی شود ولی اگر شک کند که دخول شده یا نه ، یا گمان کند که دخول شده و اطمینان نداشته باشد بر او حرام نمی شود .
مسئله 1375- اگر عمل لواط با داخل کردن مقداری از ختنه گاه هم باشد سبب حرمت ابدی مادر ، دختر و خواهر خواهد بود ، و بنابر احتیاط به هر دو غسل واجب شده و چنانچه روزه باشند روزه هایشان باطل میشود .
مسئله 1376- اگر کسی در حال احرام ، که یکی از کارهای حج است ، با زنی ازدواج کند عقد او باطل است و چنانچه می دانسته که زن گرفتن بر او حرام است در آن حال دیگر نمی تواند آن زن را عقد کند .
مسئله 1377- اگر زنی که در حال احرام است با مردی که در حال احرام نیست ازدواج کند عقد او باطل است ، و اگر زن می دانسته که ازدواج کردن در حال احرام حرام است احتیاط واجب آن است که بعدا با آن مرد ازدواج نکند .
مسئله 1378- اگر مرد طواف نساء را ، که یکی از کارهای حج است ، به جا نیاورد زنش و زنهای دیگر بر او حرام می شوند و نیز اگر زن طواف نساء نکند شوهرش بر او حرام می شود ، ولی اگر بعدا طواف نساء را انجام دهند به یکدیگر حلال می شوند .
مسئله 1379- اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آنکه نه سال دختر تمام شود با او نزدیکی و دخول کند ، احتیاط واجب آن است تا آخر عمر از دخول به او خودداری کند .
مسئله 1380- زنی را که سه مرتبه طلاق داده اند بر شوهرش حرام می شود ، ولی اگر با شرایطی که در کتاب طلاق گفته میشود با شخص دیگری ازدواج کند ، شوهر اولش می تواند دوباره او را برای خود عقد کند .


راه های ارتباطیراه های ارتباطی

آدرس:

مشهد - خیابان دانشگاه 9 (15 قدیم)- کوچه قائم مقامی - پلاک 8


تلفن:  ۰۵۱۳۷۲۹۷۵۰۱
فکس:  ۰۵۱۳۷۲۷۴۵۸۳

پست الکترونیک:
info@smalzanjani.ir

اینستاگرام تلگرام ایتا
کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به آیت ا... زنجانی می باشد. تابستان 1400