مسائل متفرقه زناشوئی
مسئله 1410- ازدواج في حد نفسه مستحب است اما کسی که به واسطه نداشتن زن به حرام می افتد واجب است که ازدواج کند
مسئله 1411- اگر شوهر در عقد شرط کند که زن باکره باشد و بعد از عقد معلوم شود که باکره نبوده است می تواند عقد را به هم بزند .
مسئله 1412- ماندن مرد و زن نامحرم در محل خلوت حرام نیست مگر اینکه مقدمه ارتکاب عمل حرام شود .
مسئله 1413- اگر مرد مهر زن را در عقد معین کند و قصدش این باشد که آن را ندهد عقد صحیح است ولی مهر را باید بدهد .
مسئله 1414- مسلمانی که منکر خدا یا پیغمبر شود یا حکم ضروری دین یعنی حکمی را که مسلمانان جزء دین اسلام می دانند ، مثل واجب بودن نماز و روزه ، انکار کند در صورتی که بداند آن حکم ضروری دین است مرتد می شود .
مسئله 1415- اگر زن پیش از آنکه شوهرش با او نزدیکی کند و یا بعد از نزدیکی ، به طوری که در مسئله پیش گفته شد ، مرتد شود عقد او باطل می گردد و زن اگر یائسه باشد ، یعنی اگر سیده است شصت سال و اگر سیده نیست پنجاه سال او تمام شده باشد ، عده لازم ندارد اما اگر یائسه نباشد باید به دستوری که در احکام طلاق گفته خواهد شد عده نگهدارد ، پس اگر در بین عده مسلمان شود عقد باقی و اگر تا آخر عده مرتد بماند عقد باطل است .
مسئله 1416- مرتد فطری یعنی مردی که مسلمان زاده باشد چه پدر و مادر مسلمان باشند و یا یکی از آنها مسلمان باشد ، اگر مرتد شود زنش بر او حرام می شود و زن باید به مقداری که در احکام طلاق گفته می شود عده وفات یعنی چهار ماه و ده روز عده نگهدارد .
مسئله 1417- مرتد ملی یعنی مردی که از پدر و مادر غیر مسلمان به دنیا آمده و مسلمان شده اگر پیش از نزدیکی با عيالش مرتد شود عقد او باطل می گردد و اگر بعد از نزدیکی مرتد شود چنانچه زن او در سن زن هایی باشد که حیض می بینند باید آن زن به مقداری که در احکام طلاق گفته میشود عده نگهدارد ، پس اگر پیش از تمام شدن عده شوهر او مسلمان شود عقد باقی است ، اگر چه بهتر آن است که عقد را تجدید کنند و اگر بعد از تمام شدن عده مسلمان شود فایده ندارد و چنانچه بخواهند با یکدیگر تزویج کنند باید مجددا عقد کنند .
مسئله 1418- اگر زن در عقد با مرد شرط کند که او را از شهری بیرون نبرد و مورد قبول کند نباید زن را از آن شهر بیرون ببرد و اگر به شرط عمل نکند مرتکب گناه شده است و اثر دیگری ندارد ؛ ولی حاکم شرع می تواند او را به انجام دادن شرط مجبور کند .
مسئله 1419- اگر زن انسان از شوهر دیگرش دختری داشته باشد ، انسان می تواند آن دختر را برای پسر خود که از آن زن نیست عقد کند و نیز اگر دختری را برای پسر خود عقد کند ، می تواند با مادر أن دختر ازدواج کند .
مسئله 1420- اگر کسی با زنی که شوهر ندارد و در عده کسی هم نیست زنا کند ، چنانچه بعد او را عقد کند و بچه ای از آنان پیدا شود ، در صورتی که نداند از نطفه حلال است یا حرام آن بچه حلال زاده است .
مسئله 1421- اگر مرد نداند که زن در عده است و با او ازدواج کند ، چنانچه زن هم ن نداند و بچه ای از آنان به دنیا آید حلال زاده است و شرعا فرزند هر دو می باشد ولی اگر زن می دانسته که در عده است شرعا بچه فرزند پدر است و در هر دو صورت عقد آنان باطل است و به یکدیگر حرام ابدی هستند .
مسئله 1422- اگر زن بگوید یائسهام ( یعنی در سن پنجاه اگر سیده نباشد ، و یا در سن شصت اگر سیده باشد و یا بگوید حائض هستم حرف او پذیرفته است و نیز اگر بگوید شوهر ندارم حرف او قبول است و می توان با او ازدواج کرد و چنانچه گفتارش دروغ در آمد عقد باطل اما بر مرد حرام ابدی نیست .
مسئله 1423- اگر بعد از آنکه انسان با زنی ازدواج کرد کسی بگوید آن زن شوهر داشته و زن بگوید نداشتم ، چنانچه آن شخص با دو شاهد عادل شوهر داشتن زن را اثبات نکرد حرف زن مقدم است و باید آن را قبول کرد .
مسئله 1424- تا هفت سال دختر تمام نشده است پدر نمی تواند او را از مادرش جدا کند مگر اینکه مادر صلاحیت نگهداری از دختر را نداشته باشد .
مسئله 1425- اگر زن مهر خود را به شوهر صلح کند که زن دیگر نگیرد ، احتیاط واجب آن است که زن مهر را نگیرد و شوهر هم با زن دیگر ازدواج نکند .
مسئله 1426- کسی که از زنا به دنیا آمده ، اگر زن بگیرد و بچه پیدا کند آن بچه حلال زاده است .
مسئله 1427- هر گاه مرد در روزه ماه رمضان یا در حال حیض زن با او نزدیکی کند معصیت کرده ولی اگر بچه از آنان به دنیا آید حلال زاده است .