پایگاه اطلاع رسانی مرجع الاحکام فقیه اهل بیت سید محمد حسینی زنجانی
پایگاه اطلاع رسانی مرجع الاحکام فقیه اهل بیت سید محمد حسینی زنجانی

اینستاگرام تلگرام
رساله

وضوء

مسئله 130- در وضوء واجب است صورت و دست ها را بشویند و جلوی سر و روی پاها را مسح کنند .
مسئله 131- طول صورت ( در ازا ) را از بالای پیشانی ، جایی که موی سر بیرون می آید ، تا آخر چانه باید شست و پهنای آن به مقداری که بین انگشتان وسط و شست قرار می گیرد باید شسته شود و اگر مختصری از این مقدار را نشوید وضوء باطل است و برای اینکه یقین کند که این مقدار را کاملا شسته است باید کمی از اطراف آن را هم بشوید .
مسئله 132- اگر صورت یا دست کسی بزرگتر از دست معمول مردم باشد باید آنچه جزء صورت اوست بشوید اگر چه پیشانی او بزرگ باشد ، و اگر کوچکتر از معمول باشد لازم نیست مقداری از موی سر را داخل در شستشو کند و همان صورت خود را می شوید و نیز اگر در پیشانی او مو روئیده یا جلو سرش مو ندارد باید به اندازه معمولی را بشوید .
مسئله 133- اگر احتمال دهد چرک یا چیز دیگری در ابروها و گوشه های چشم و لب او هست که نمی گذارد آب به آنها برسد چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد باید پیش از وضوء وارسی کند که اگر چرک هست برطرف کند .
مسئله 134- اگر پوست صورت از لای مو پیدا باشد باید آب را به پوست برساند و اگر پیدا نباشد است و رساندن آب به زیر آن لازم نیست .
مسئله 135- باید صورت و دست ها را از بالا به پائین شست و اگر از پایین به بالا بشویند باطل است .
مسئله 136- چنانچه گفته شد لازم است شستن از بالای عضو باشد نه ریختن آب بنابراین اگر آپ را از پایین بریزد ولی شستن را به کمک دست از بالا انجام دهد اشکال ندارد .
مسئله 137- شستن صورت با دست راست چنانچه شایع است لازم نیست بلکه می توان آن را با دست چپ نیز شست و نیز می توان نصف صورت را با ریختن آب و نصف دیگر را با فرو بردن در آب شست .
مسئله 138- اگر دست را تر کند و به صورت و دست ها بکشد چنانچه تری دست به قدری به واسطه کشیدن دست ، آب آن را فراگیرد کافی است .
مسئله 139- بعد از شستن صورت باید دست راست و بعد از آن دست چپ را از آرنج تا سر انگشتها بشويد
مسئله 140- اگر چیزهایی که آب را در خود نگه می دارد مثل پنبه یا ابر اگر صورت و دست را به وسیله آن بشوید وضوی او صحیح است .
مسئله 141- کسی که پیش از شستن صورت دستهای خود را تا مچ شسته در موقع وضوء باید تا سر انگشتان را بشوید و اگر تا مچ بشوید وضوی او باطل است .
مسئله 142- در وضوء شستن صورت و دستها مرتبه اول واجب ، مرتبه دوم مستحب و مرتبه سوم و بیشتر از آن حرام است ؛ اینکه کدام شستن اول یا دوم یا سوم است مربوط به قصد کسی است که وضوء می گیرد پس اگر چند مرتبه آب به صورت بریزد و قصد یک بار شستن کند همه آنها شستن اول حساب میشود و اگر به قصد اینکه سه مرتبه بشوید سه مرتبه آب بریزد مرتبه سوم آن حرام | است وضوء هم باطل می شود .
مسئله 143- بعد از شستن هر دو دست باید جلوی سر را با تری آب وضوء که در دست مانده مسح کند و احتیاط واجب آن است که با دست راست مسح کند و احتیاط مستحب آن است که از بالا به پایین مسح کند .
مسئله 144- یک قسمت از چهار قسمت سر ، که مقابل پیشانی است ، جای مسح می باشد و هر جای این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافی است اگر چه احتیاط مستحب آن است که از درازا به اندازه درازای یک انگشت و از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت بسته مسح به نحوی که مقداری از جلوی سر را که نزدیک به طرف پیشانی است فراگیرد .
مسئله 145- لازم نیست که مسح سر بر پوست آن باشد بلکه بر موی جلوی سر هم صحیح است ولی کسی که موی جلوی سر او به اندازهای بلند است که اگر مثلا شانه کند به صورتش می ریزد یا به جاهای دیگر سر می رسد باید بیخ موها را مسح کند و اگر موهائی را که به صورت می ریزد یا به جاهای دیگر سر می رسد جلوی سر جمع کند بر آنها مسح کند یا بر موهای جاهای دیگر سر که جلوی آن آمده مسح کند باطل است
مسئله 146- بعد از مسح سر باید با تری آب وضوء که در دست مانده از سر یکی از انگشتها ، حتى انگشت کوچک ، تا برآمدگی پا مسح کند و لازم نیست از سرانگشت بزرگ باشد و احتیاط واجب آن است که تا مفصل مسح کند .
مسئله 147- پهنای مسح پا به هر اندازه کافی است ولی بهتر آن است که به اندازه پهنای سه انگشت بسته مسخ کند و بهتر مسح تمام روی پا با تمام کف دست است .
مسئله 148- احتیاط مستحب آن است که در مسح پا دست را بر سر انگشتان بگذارد بعد به روی پا بکشد نه آنکه تمام دست را روی پا بگذارد و کمی بکشد .
مسئله 149- در مسح سر و روی پا باید دست را روی آنها بکشد و اگر دست را نگهدارد و سر و پا را به آن بکشد وضوء باطل است مگر اینکه بلافاصله به ترتیب صحیح انجام بدهد ولی اگر موقعی که دست را می کشد سر یا پا مختصری حرکت کند اشکال ندارد .
مسئله 150- جای مسح باید خشک باشد و اگر به قدری تر باشد که رطوبت کف دست به آن اثر نکند مسح باطل است ولی اگر تری آن به قدری کم باشد که رطوبتی که بعد از مسح در آن دیده می شود بگویند فقط از تری کف دست است اشکال ندارد .
مسئله 151- اگر برای مسح رطوبتی در کف دست نمانده باشد نمی تواند دست را با آب خارج تر کند بلکه باید از اعضاء دیگر وضوء رطوبت بگیرد و با آن مسح کند .
مسئله 152- مسح کردن از روی جوراب و کفش باطل است ولی اگر به واسطه سرمای شدید یا ترس از دزد و درنده و مانند اینها نتواند کفش با جوراب را بیرون آورد مسح کردن بر آنها اشکال ندارد و بنابر احتیاط تیمم هم لازم است و اگر روی کفش نجس باشد چیز پاکی بر روی آن بیندازد و بر آن چیز مسح کند و احتیاط واجب آن است که تیمم هم بکند .
مسئله 153- مستحب است که وضوء گیرنده در آب وضوء قناعت نکند و اسباغا داشته باشد یعنی آب را به هر عضوی به طور کامل برساند اما اسراف در مکان هایی مانند شهرها ، که آب لوله کشی دارند ، حرام است


راه های ارتباطیراه های ارتباطی

آدرس:

مشهد - خیابان دانشگاه 9 (15 قدیم)- کوچه قائم مقامی - پلاک 8


تلفن:  ۰۵۱۳۷۲۹۷۵۰۱
فکس:  ۰۵۱۳۷۲۷۴۵۸۳

پست الکترونیک:
info@smalzanjani.ir

اینستاگرام تلگرام ایتا
کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به آیت ا... زنجانی می باشد. تابستان 1400