پایگاه اطلاع رسانی مرجع الاحکام فقیه اهل بیت سید محمد حسینی زنجانی
پایگاه اطلاع رسانی مرجع الاحکام فقیه اهل بیت سید محمد حسینی زنجانی

اینستاگرام تلگرام
رساله

احکام جبیره

جبیره یعنی چیزی که با آن زخم و یا شکسته را می بندند ، حال می خواهد آن چیز دوا یا پارچه و یا مانند پارچه ، مثل گچ گرفتن ، باشد .
مسئله 193- اگر زخم و دمل یا شکستگی در صورت و دستها باشد و روی آن هم باز باشد و ریختن آب روی آن ضرر نداشته باشد باید به طور معمول وضوء بگیرد و اگر ضرر داشته باشد اطراف زخم را می شوید و شستن اطراف زخم کفایت می کند و گذاشتن پارچه پاک روی زخم و تر کردن آن لازم نیست .
مسئله 194- اگر ریختن آب روی زخم و یا شکستگی ضرر داشته باشد ولی کشیدن دست تر ضرر نداشته باشد ، باید دست بر روی آن بکشند .
مسئله 195- اگر زخم و دمل یا شکستگی در محل مس باشد و نتواند آن را مس کند ، وظیفه او تیمم است .
مسئله 196- اگر زخم و دمل یا شکستگی در صورت و دست ها باشد و روی آن هم بسته باشد ، چنان که باز کردن آن ممکن باشد و رساندن آب به زیر آن ضرر نداشته باشد باید باز کند و وضوء بگیرد ، و در صورتی که آب برای زخم ضرر داشته باشد یا آنکه رساندن آب روی زخم ممکن نیست یا زخم نجس است و نمی شود آن را آب کشید در این صورت بر روی جبیره مس کند .
مسئله 197- اگر جبیره تمام عضو ، مثلا اینکه تمام صورت و یا تمام دو دست و پا ، را بگیرد باز باید به حکم جبیره عمل کند و اگر جبیره تمام اعضاء وضوء را فرا گرفته باشد در این صورت بنا بر احتیاط واجب هم وضوء جبيره و هم تیمم کند .
مسئله 198- مادامی که از برداشتن جبيره ترس دارد لازم نیست بردارد ، هر چند احتمال خوب شدن زخم را بدهد و اگر بعد معلوم شود که پیش از برداشتن جبیره زخم خوب شده بوده و نیازی به بقاء نبوده ، اعادۂ عبادت گذشته لازم نیست .
مسئله 199- غسل جبیرهای مثل وضوء جبيره رهایی است و لازم نیست غسل جبیره را ترتیبی انجام دهند بلکه با ارتماسی هم صحیح است .
مسئله 200- اگر به اعتقاد و تصور اینکه رساندن آب به پوست ، مثلا به جهت شکستگی ، ضرر دارد به احکام جبیره عمل کرد و بعد معلوم شد که اصلا شکستگی ای در عضو نبوده است ، در چنین صورتی وضوء و غسل او صحیح نیست ، و اما اگر شکستگی بوده و به اعتقاد و تصور ضرر عمل جبیره را انجام داده و بعد معلوم شده است که ضرر نداشته است در این صورت وضوء یا غسل او . است ، نیز در صورتی که با اعتقاد به عدم ضرر محل وضوء را بشوید بعد معلوم شود که ضرر داشته است و وظیفه او جبیره بوده وضوء یا غسل او صحیح است و نیز با وجود اعتقاد به ضرر عمل جبیره را ترک کند و وضوء و یا غسل انجام دهد بعد معلوم شود که ضرر نداشته ، در صورتی وضوء و غسل او صحیح است که با اعتقاد به ضرر قصد قربت در وی حاصل شود .


راه های ارتباطیراه های ارتباطی

آدرس:

مشهد - خیابان دانشگاه 9 (15 قدیم)- کوچه قائم مقامی - پلاک 8


تلفن:  ۰۵۱۳۷۲۹۷۵۰۱
فکس:  ۰۵۱۳۷۲۷۴۵۸۳

پست الکترونیک:
info@smalzanjani.ir

اینستاگرام تلگرام ایتا
کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به آیت ا... زنجانی می باشد. تابستان 1400