احکام غسل کردن
مسئله 218- در غسل ارتماسی باید بدن پاک باشد ولی در غسل ترتیبی پاک بودن تمام بدن لازم نیست و اگر تمام بدن نجس باشد هر قسمتی را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بکشد کافی است .
مسئله 219- کسی که از حرام جنب شده می تواند با آب گرم غسل کند و لازم نیست که غسل را به نحو ارتماسی و با آب سرد انجام دهد .
مسئله 220- همان طوری که در کیفیت غسل گفته شد تمام ظاهر بدن در غسل ، چه ترتیبی چه ارتماسی ، باید شسته شود و اگر شک دارد که جایی از ظاهر است یا باطن بنابر احتیاط واجب باید آن را بشوید .
مسئله 221- شرط صحت غسل یقین به رسیدن آب به تمام بدن است ، پس باید قبل از غسل یقین کند چیزی که مانع از رسیدن آب به بدن است در بدنش نباشد ، در صورتی که شک دارد مانعی وجود دارد یا نه باید وارسی کند تا مطمئن شود که مانعی نیست و اگر چنین نکند غسلش باطل است .
مسئله 222- تمام شرطهایی که برای صحیح بودن وضوء گفته شد ، مثل پاک بودن آب و غصبی نبودن آن ، در صحیح بودن غسل هم شرط است ولی دو شرط از شرطهای وضوء در غسل نیست و آن ترتیب در خود عضو یعنی از بالا به پایین شستن و نیز موالات در غسل ترتیبی یعنی پی در پی و بدون فاصله شستن لازم نیست .
مسئله 223- مسلوس و مبطون ( یعنی کسی که نمی تواند بول و غائط خود را نگه دارد ) و زنی که استحاضه می بیند ، اگر جریان بول و خون استحاضه و یا خروج غائط به طوری باشد که فقط به اندازه غسل فرصت می دهد در این صورت باید موالات را انجام دهد یعنی به محض قطع بول و غائط و و خون ، و اعضاء را پشت سر هم و بلافاصله بشوید و فورا نماز بخواند تا با جریان دوباره بول و خون یا خروج غائط مواجه نشود .
مسئله 224- اگر شک کند که غسل کرده یا نه ، بنا را بر غسل نکردن می گذارد و غسل می کند و اگر بداند غسل را انجام داده ولی شک دارد که به طور صحیح انجام داده یا نه بنا را بر صحت می گذارد .
مسئله 225- اگر در بین غسل ، حدث اصغر ( یعنی چیزهایی که وضوء را باطل می کند مثل بول یا غائط و ... ) از او سر زند غسل او باطل نمی شود و لازم نیست از سر بگیرد ولی باید برای اعمالی که مشروط به وضوء است وضوء بگیرد .
مسئله 226- کسی که وظیفه اش تیمم بوده ( در ضیق وقت ) اگر به اعتقاد اینکه وقت برای غسل و نماز کافی است غسل کند و پس از غسل متوجه شود که وقت باقی نبوده مسئله دو صورت دارد : اول اینکه یک رکعت وقت باقی باشد در این صورت غسل او صحیح است ، دوم اینکه کمتر از یک رکعت وقت باقی باشد در این صورت هم چنانچه قصد قربت داشته باشد غسل وی صحیح است .
مسئله 227- کسی که جنب شده اگر شک کند غسل کرده یا نه ، نمازهایی را که خوانده صحیح است ولی برای نمازهای بعدی باید غسل کند .
مسئله 228- کسی که چند غسل بر او واجب است می تواند یکی از غسل های واجب ، چه جنابت چه غیر جنابت ، را به جای همه آنها نیت کند و به جا آورد و این غسل از همه آنها کفایت می کند و لازم نیست دیگر غسل ها را نیت کند .
مسئله 229- کسی که غسل جنابت کرده برای نماز وضوء از او ساقط است ، و در سایر غسلهای واجب نیز وضوء ساقط است ؛ غسل مستحبی نیز ( آن غسل مستحبی که با دلیل معتبر شرعی وارد شده باشد مثل غسل جمعه ) از وضوء کفایت می کند .